Dampier - Reisverslag uit Dampier, Australië van Jaap Jans - WaarBenJij.nu Dampier - Reisverslag uit Dampier, Australië van Jaap Jans - WaarBenJij.nu

Dampier

Door: jaapselma

Blijf op de hoogte en volg Jaap

07 September 2014 | Australië, Dampier

Dampier,
Wat een verademing om deze stad binnen te rijden, echt een goed opgezette stad. Hier draait alles ook om mijnen, vooral zout mijnen maar er is veel aandacht besteed aan de stad zelf, het is gezellig, mooi en schoon. Prachtige, grote huizen met grote uit stekende daken die veel schaduw bieden. Mooie kunst werken op de rotondes en een groot modern winkelcentrum. We hebben daar voor het eerst na maanden weer KFC gegeten en op ons verzoek werd de airco kouder gezet. Wat ons ook op viel was dat het ziekenhuis deels in een heuvel gebouwd was, dat was goed voor de koelte en voor de stromen die daar ook zijn. Het kan daar in de zomer wel 52 graden worden. We spraken iemand die elke 3 maanden 2000 dollar aan elektra betaald vanwege de constant draaiende airco en dat moet wel wanneer het zo heet is. Op weg naar de camping reden we langs immens grote zout meren, ongelooflijk hoeveel zout er hier gewonnen kan worden.
Toen we de camping op reden zag het er niet echt aanlokkelijk uit, het was wel aan zee maar waar we stonden te wachten op de beheerder kon je de zee niet zien, alleen maar caravans. Het was een transit caravanpark waar je niet langer dan 3 dagen mocht staan. Uit eindelijk kregen we een plek toe gewezen speciaal voor tenten, op gras en met uitzicht over het water, fantastisch, we boffen toch maar. We keuken ook naar een pier waar schepen lagen die gevuld werden met ijzererts, heel interessant. We zijn er 4 dagen gebleven, dat mocht omdat we een tent hadden. De eerste dag was een zondag en het was hier toen vaderdag er was een gratisch BBQ voor deze gelegenheid en een van de grey nomads had een gitaar en zong een paar levensliederen. Af en toe moest zijn vrouw helpen met de tekst, maar dat gaf niet, iedereen heeft genoten. Volgende avond was er een entertainer ingehuurd met een gitaar en muziek op een DVD ter begeleiding, tijdens zijn optreden ging zijn hoed rond voor een bijdrage, aangezien we geen cash geld bij ons hadden bleven we in de tent mee genieten. Voor ons geluk kwam hij, Outback Patty, weer op woensdag en nu hadden we er voor gezorgd cash geld te hebben en zaten we ook in de krijg met de andere grey nomads. Hij trad 2,5 uur op, de eerste helft waren liederen over Australie en de tweede helft liederen uit de zestiger jaren dus iedereen zong van harte mee, echt gezellig.
We zijn ook naar een lagoon gegaan waar Jaap kon vissen, erg mooi met een prachtig schelpen strand. Hij heeft een blauwe zand krab gevangen een prachtig beest, maar die hebben we terug gegooid. Er waren ook schilpadden. Er kwam moeder met 2 kleine kinderen en een paard en kort daarna een meisje met 2 prachtige paarden een vriendin van haar kwam later ook om foto's van haar te maken met haar paarden.
We zijn ook een informatie centrum gaan bezoeken over gas en olie winning daar aan de kust. Je kon verschillende vlammen zien branden uit de pijpen waar gas gewonnen werd. 135 km uit de kust zijn 3 platforms waar olie gewonnen wordt.

Een dag waaide het behoorlijk hard en op een groot sport veld waren jongens bezig hun windsurf schermen op te laten en dan al vast gesnoerd zittend liepen ze naar het strand met surf borden onder hun arm om dan te windsurfen over de golven. Een heel indrukwekkend gezicht.

Onze volgende stop is in Exmouth, tot dan x x x

Verslag uit: Australië, Dampier

Port Augusta

21 Oktober 2014

Ceduna
Jaap

Ik woon nu samen met mijn vrouw, Selma sinds 2008 in Point Vernon Australia. Wij hebben de oostkust van Australie al voor de helft gezien en nu willen wij in 6 maanden in een 6 pers. tent rond Australie trekken. Wij zijn wat ze hier noemen "Grey Nomads". We maken de reis met z'n 2 en. Ik heb een jaar van te voren het reis plan gemaakt zodat we een overzicht hebben waar de beste stop-, kampeer plaatsen en bezienswaardigheden zijn. We hebben veel aan de reviews die door anderen geschreven zijn op Internet. De start datum is geplanned op 1 juni.

Actief sinds 16 Jan. 2014