Barn Hill Station - Reisverslag uit Broome, Australië van Jaap Jans - WaarBenJij.nu Barn Hill Station - Reisverslag uit Broome, Australië van Jaap Jans - WaarBenJij.nu

Barn Hill Station

Door: Jaap en Selma

Blijf op de hoogte en volg Jaap

26 Augustus 2014 | Australië, Broome

Maandag zijn we vertrokken naar Barn Hill Station. Eerst moet je 10 km naar binnen rijden op een rode onverharde geribbelde zand weg met veel stof en je moet door 3 hekken, dus Jaap gaat ze steeds open en dicht doen anders zou het vee kunnen ontsnappen, want er lopen hier 8000 koeien rond, maar wij hebben er geen een gezien. We zetten ons kamp op op een unpowered site. He he eindelijk kunnen we de tent en de anti-vliegen voortent en het geheel met 2 grote zeilen overdekt plaatsen. De makkelijke stoelen ervoor en de rest zoals het keukentje, luchtbed etc. geinstalleerd.
Wanneer we bij de tent staan kunnen we achter ons de Indische Oceaan zien, prachtig blauw. Via een trap kunnen we op het strand komen. Het water is koud en toch zie je brave harts in het water. De zee is erg gevaarlijk want er is een sterke stroming en een krachtige branding. Aan de overkant ligt Indonesie, niet te zien natuurlijk, maar toch maar 2,5 uur vliegen.
Het toilet blok is een van de slechtste die we tot nu toe op onze trip gezien hebben. Wanneer je op het toilet zat wist je niet of je binnen of buiten zat, zulke grote kieren zaten er in de deur. Het hang en sluit werk kwam regel recht van de Praxis ha ha, zie foto's. Geen dak, de wanden stoppen 20 cm boven de grond dus bij een nummero 2 is het een wedstrijd tussen de vliegen en jou. Van die toiletten zijn er twee. Gelukkig zijn er ook 2 andere toiletten in het zelfde blok met een zweefdak dus dat helpt ook niet echt. Het duurt alleen iets langer voor de vliegen bij je zijn.
De douches waar van de buitenste 2 ook geen dak hebben maar wel een af voer putje, in het begin liep het water daar niet weg. Jaap keek na af loop altijd of hij niet 12 inplaats van 10 tenen had, want je weet maar nooit met de bacterien. De ander 2 douches die vind ik veel beter, het water loopt direkt weg en de douche kop is goed. Ik ga dus liever daar. Aangezien het overkapt wordt door een zweefdak en het licht 's avonds aan blijft heb je veel torren op de grond die ik eerst via de open onderkant met de andere douche, daar naar toe schuif met mijn slipper, ze zijn toch vaak al dood. Eens had ik pech dat ik heerlijk stond te douchen en toen kwam de schoon maakster die met een tuinslang de naast gelegen douche schoon spoot en alle torren naar mij toe spoot brrrr. Ik was toen wel heel snel klaar. Ik ga nu pas douchen wanneer er al schoon gemaakt is dan zijn er ook geen torren meer.
Je kan hier de eerste behoeftes kopen zoals brood, 6 dollar vers en 4,50 dollar bevroren. 1 keer hebben we een bevroren brood moeten kopen, het was wel erg lekker en de rest laten we dan in onze vriezer. Op zondag is er voor 16 dollar p.p. een diner op het gras voor de receptie met soep voor, een roast met steak en pampoen, een vanilla slice als desert, maar je moet wel je eigen tafeltje, stoelen, bestek, soep kom en bord mee nemen en je eigen drankje want ze hebben geen sterke drank. Er wordt dan life muziek gespeeld door een 1 mans band tot 21:00 uur. Op woensdag is er een BBQ met desert voor de zelfde prijs en ook alles zelf mee nemen, maar er is dan geen life muziek. We hebben zelf nog niet mee gedaan aan deze evenementen want je moet cash betalen en we hebben voor de veiligheid geen cash op zak. Je kan hier ook bowlen. We zagen verleden een mannetje dwars op een soort kleine grasmaaier zitten die heen en weer over de bowling baan ging. Veel mensen hebben daar een foto van gemaakt, de volgende keer wanneer we hem weer zien nemen we een foto of maken een filmpje.
We zijn 2 x gaan vissen en bijde keren heb ik een vis gevangen, een queeny en een dart bijden van ongeveer 50 cm lang. Jaap met zijn dure hengel heeft niets gevangen. Ik had de oude hengel van zijn zwager Niek, je kan je voorstellen dat ik in mijn sas was om voor het eerst zelfs 2 vissen te vangen. We hebben ze in gevroren want we kregen van mensen met wie we kennis gemaakt hadden 2 grote gefileerde vissen die ze net op zee gevangen hadden. Zij hebben een boot en vangen dan veel grotere vissen van zo'n 1,5 m op een gegeven moment hadden ze een grote aan de haak maar een haai ging er mee vandoor en voor hen bleef alleen de kop over.
W hebben echt grote dikke moten gebakken vis gegeten, heerlijk.
Wanneer we een strand wandeling maken zien we een heel andere kust lijn, grillige rode rots partijen een rots leek zelfs op de indianen hoed uit Lucky Luck.
Hier hebben we echt de son in de see sien sakken (de zon in de zee zien zakken). Je hoorde hem bijna sissen. Mensen gaan echt met een glaasje wijn staan kijken hoe hij onder gaat. Echt mooi.

We hebben ook zo iets grappigs mee gemaakt, we zaten rustig voor onze tent toen er een klein jongetje aan kwam lopen regel recht naar ons toe, hij zal een jaar 7 zijn geweest. Hij vroeg of wij een schelp van hem wilden kopen voor 0,50 cent. We weten dat het eigenlijk verboden is om schelpen van het strand mee te nemen, dus vroeg ik hem waar hij hem vandaan had. Niet van hier zei hij snel met grote ogen. Het was een mooie schelp, niet helemaal gaaf maar we hebben hem toch van hem gekocht. Hij liep niet direkt weg en bleef maar staan, Jaap vroeg hem wat hij met het geld zou doen, maar we konden niet goed verstaan wat hij zei, toen zeiden we dat hij wel weg mocht gaan. Later zagen we hem verder op weer aan mensen vragen of ze een schelp wilden kopen, maar zonder succes.

Er waren ook mensen die al zo lang stonden dat ze een groenten en kruiden tuintje hadden bij hun caravan. Veel mensen die daar lang stonden zorgden ervoor dat er gras om hun caravan groeide en maakten het trouw elke dag nat. Het geeft direkt een prettig aan zicht.
Het grootste gedeelte van de tijd dat we daar waren heeft het erg hard gewaaid, we vreesden dat de tent en de voortent het zouden begeven. Jaap had voor de zekerheid extra scheerlijnen gespannen over de dek zeilen. Het ergste was het rode zand dat zo fijn was als poeder en natuurlijk ging het overal in zitten. We leken wel een stel rode indianen die je in strip verhalen ziet, alleen de veer ontbrak. Je kon niet gewoon je thee drinken het moest allemaal afgedekt zijn. Het servies goed pakte ik extra in plastic in maar dat hielp maar een klein beetje.

De laatste week kwamen er 2 bussen met kinderen van een prive lagere school. Er werden 15 tenten opgezet en een grote algemene tent waar ze bijeen kwamen om te eten en de acties van die dag te bespreken. De eerste middag zagen we ze naar het strand gaan en de begeleiders hadden grote scheppen mee. Toen we gingen wandelen zagen we dat ze 9 grote diepe kuilen hadden gegraven. Toen het donker was tegen 19:00 zagen we ze met zaklantaarns terug gaan naar het strand. Wat de bedoeling was weten we niet maar we kunnen ons voorstellen hoe spannend het voor die kinderen is geweest, want het was pikke donker. De volgende dag hebben ze de gaten weer netjes dicht gemaakt.

Drie dagen voor vertrek begonnen we de boel systematisch in te pakken, gelukkig was de wind wat gaan liggen. Onze volgende stop zou Eighty-Mile-Beach caravan park zijn. Het was ons aangeraden door kennissen omdat het goed vissen zou zijn. Pardoo Station dat eigenlijk de volgende stop zou zijn bleek volgens mensen die daar net waren geweest een bron van muskieten en vliegen te zijn.
Terwijl we de lange weg terug naar de hoofd weg reden liepen er plotseling een aantal koeien met kalfjes en een grote stier langs de weg. De stier stopte en keek boos onze kant uit, we wisten niet of hij op ons af zou stromen om zijn gezin te beschermen maar we reden zo langzaam mogelijk voorbij. Gelukkig maar dat we geen rode auto hadden ha ha. We slaakten net een zucht van verlichting of een andere stier die wat achter gebleven was schijnbaar kwam uit het kreupelhout gestormt, zag ons en rende terug het kreupelhout weer in. Dat is het enige wat we van de 8000 koeien en stieren gezien hebben, gelukkig. Op naar onze volgende locatie Eigty-Mile-Beach.