Broome - Reisverslag uit Broome, Australië van Jaap Jans - WaarBenJij.nu Broome - Reisverslag uit Broome, Australië van Jaap Jans - WaarBenJij.nu

Broome

Door: Jaap en Selma

Blijf op de hoogte en volg Jaap

26 Augustus 2014 | Australië, Broome

Broome

De weg van Larawa Station naar de camping 20km voor Broome was een lange rechte weg. We kwamen door Fitzroy Crossing, dat genoemd werd als een gevaarlijk dorpje met oproer kraaiers, maar we hebben daar niets van gemerkt. We hebben daar getankt en het was rustig.
Hadden we al verteld dat vanaf Lake Argyle er een hele boel bruggetjes waren waar je maar met 1 auto tegelijk over kon? Dus geen tegenliggers, dat was grappig vooral wanneer je een grote road train aan zag komen hoefde je niet te twijfel wie eerst ging. Deze bruggetjes waren er nog ver voorbij Fitzroy Crossing. We reden ook een hele tijd achter zo'n road train en het was te riskant om hem in te halen want ze zijn zo lang soms meer dan 53 meter en de achter kant slingers soms heen en weer. Op een gegeven moment gaf hij ons met zijn richting aan wijzer een seintje dat we langs konden, hij kan de weg beter over zien, dat was erg aardig.
Uit eindelijk kwamen we in de buurt van het park maar toen we het zagen was het al te laat om af te slaan, het was aan de andere kant van de weg en er was geen vluchtstrook om te stoppen en veilig ( ha ha ) op de snelweg te keren, dan maar door rijden tot Broom. Het was al laat dus besloten we direkt boodschappen te doen. We reden Broom in en zagen een prachtig groot rond gras veld, het klinkt misschien gek maar je hart maakt een sprongetje wanneer je zulk mooi gras ziet na al die droogte. Een oase en dat vonden wij niet alleen want in het midden lag een aboriginal man op zijn rug met zijn armen gespreid te slapen, we waren zo moe dat we er bijna naast gingen liggen. Na de boodschappen reden we terug naar de camping die we geplanned hadden "Broom's Gate Way" 30 dollar per dag. Wat een teleurstelling, er stonden een aantal vervallen gebouwen en loodsen. Bij de receptie aangekomen was er niemand, we konden wel naar binnen en het stonk naar een koeiestal. Na via een daar voor klaar staande telefoon de beheerster opgebeld te hebben, kwam ze, ze was even druk met andere gasten zei ze. Ik vroeg haar of het een voormalige boerderij was, maar zij zei dat het een mango plantage was geweest. We mochten eerst even kijken hoe het ons beviel, dus liepen we via een achter deur de camping op. Sjonge jonge, het had waarschijnlijk pas geregend, of het was nat van iets anders, maar het was een rode blubber massa waar een aantal caravans stonden. Op de plek waar tenten konden staan was wat hooi gestrooid en er stond 1 piep klein tentje. De moed zonk ons in de schoenen, als we hier de tent moesten op zetten en het zou gaan regenen, zouden we zo wegglibberen, nee dan liever in de auto slapen als we niets anders konden vinden. Het ergste was dat we gereserveerd hadden voor 26 dagen. De dagen dat we korter in Darwin zijn gebleven hadden we hier nog bij gedaan. Speciaal gebeld vanuit Darwin en onze visa kaart gegevens door gegeven. De kans bestond dat we toch misschien een deel zouden moeten betalen. We waren eigenlijk 3 dagen te vroeg en ze had geen naam gevraagd, dus besloten we niets te zeggen over de reservering en gewoon te zeggen dat we elders wilden kijken. Zo gezegd zo gedaan.
We reden terug naar Broom in de hoop nog een niet al te dure camping te vinden. Het werd al donker en na lang zoeken vonden we een van 42 dollar maar dat was ons te duur en eindelijk vonden we een aan het strand voor 32 dollar + 5 dollar per sleutel voor de toilet blokken. Na in levering van de sleutels kon je je 5 dollar terug krijgen. Het was een veel betere camping dan de vorige en we stonden op gras joepiii. De paden waren geasvalteerd en 's avonds verlicht dus dat was fijn wanneer je 's nachts naar het toilet zou moeten gaan en de toilet blokken schoon en douches met heerlijk warm water. Na 3 dagen belde de dame van de rode blubber camping over onze reservering, Jaap zei haar dat we problemen met de auto hadden dus het niet konden redden om daar te komen. Geen punt, ze had alle begrip, een leugentje om best wil.
We hadden voor 3 dagen bij deze geboekt en gingen zondag rond kijken, iemand op Larawa Station had ons verteld over Barn Hill station, 125 km zuidelijk van Broom en ook aan het strand, voor 22 dollar per dag. Na het gezien te hebben besloten we direkt voor 2 weken te betalen en de volgende dag er de tent op te zetten. Maar eerst even meer vertellen over Broom en de eerste 3 dagen daar.
Ik heb daar de was kunnen doen en er waren genoeg wasmolens om je kleren op te hangen.
Broom is een klein stadje met een klein vliegveldje en veel tegenstellingen. Veel clubs en resorts voor yuppies en verouderde woon wijken met verwaarloosde tuinen. Een redelijk winkel centrum met een supermark, apotheek en boutiques ook een health shop en wat kleine restaurantjes. Er is ook een "China Town", Broom was een bloeiend parel vissers stadje waar veel Chinezen werkten. Het drijft niet meer op de parel industrie, het gaat nu meer om toerisme. China Town is een klein straatje met een Chinese supermarkt, een Chinees restaurantje en gewone winkels. We hebben tot nu toe geen kameel gezien maar misschien moeten we daar voor naar een ander deel van het strand, Cable Beach, waar vandaan de beroemde karavaan vertrekt.
We zijn een paar keer naar Mac Donnald geweest voor gratis wifi verbinding maar zonder succes, gelukkig konden we daar wel van onze eigen Internet verbinding gebruik maken.
We hebben verder niets bijzonders gezien om te doen.

Hier hebben we echt de son in de see sien sakken (de zon in de zee zien zakken). Je hoorde hem bijna sissen. Mensen gaan echt met een glaasje wijn staan kijken hoe hij onder gaat. Echt mooi.
Onze volgende stop is Barn Hill station, 125km zuidelijk van Broom. Tot dan x x x

Jaap

Ik woon nu samen met mijn vrouw, Selma sinds 2008 in Point Vernon Australia. Wij hebben de oostkust van Australie al voor de helft gezien en nu willen wij in 6 maanden in een 6 pers. tent rond Australie trekken. Wij zijn wat ze hier noemen "Grey Nomads". We maken de reis met z'n 2 en. Ik heb een jaar van te voren het reis plan gemaakt zodat we een overzicht hebben waar de beste stop-, kampeer plaatsen en bezienswaardigheden zijn. We hebben veel aan de reviews die door anderen geschreven zijn op Internet. De start datum is geplanned op 1 juni.

Actief sinds 16 Jan. 2014