Darwin - Reisverslag uit Darwin, Australië van Jaap Jans - WaarBenJij.nu Darwin - Reisverslag uit Darwin, Australië van Jaap Jans - WaarBenJij.nu

Darwin

Door: Jaap en Selma

Blijf op de hoogte en volg Jaap

01 Augustus 2014 | Australië, Darwin

Darwin 01-07/08-07

We vertrokken deze keer wat later, tegen 11:00 uur. De weg naar Darwin was erg heuvelachtig en het werd steeds groener, er groei den ook kleine palm boompjes tussen de loofbomen. Het is ongeveer 380 km rijden, op veel plaatsen mag je 130 km per uur, maar wij beleven tussen de 90 en de 100 om benzine te sparen. Aan het verkeer kon ook merken dat we de eerste grote stad op onze trip naderden want het werd steeds drukker op de weg, ook veel road trains die ook tegen de 100 km p.u. reden. Wonder boven wonder zagen we ook een aantal fietsers, zwaar beladen berg op en af, dat waren echte sportieve lui.
Het werd ook steeds warmer dus de airco draaide op volle toeren.
De camping ligt 30km voor Darwin aan de Stuart High Way. Er zijn genoeg schaduw plekken onder de bomen waarvan een deel de bladeren al kwijt zijn, het is tenslotte "winter". Er is geen groen gras, wel veel bladeren op de grond en er staat een lichte bries. We zijn rond 15:00 uur aangekomen en besluiten hier 12 dagen korter te blijven dan gepland, Jaap staat te trappelen om aan de west kust in Broom de grote vissen uit het water te halen dus kunnen we die 12 dagen daar extra door brengen. We ontmoeten hier ook weer leuke mensen waar we dan weer mee aan de praat raken. Ook mensen van die we in Barkley ontmoet hadden staan nu weer hier en dan is het leuk om hun ervaringen te horen. De toilet blokken zijn schoon, maar de douches zijn klein, dus als oplossing moet je je eerst even nat maken dan de douche uit het gordijntje open zodat je je makkelijk kan inzepen en bukken om goed bij je benen en voeten te kunnen komen. Gordijntje weer dicht en je afspoelen. Weet je dat er mensen zijn die het kraantje onder aan het toilet dicht draaien, gelukkig spoel ik eerst door om te kijken of het werkt, zo niet ga ik naar een ander toilet, maar Jaap de slimmert had minder geluk en merkte het pas na een grote boodschap, ik zal niet in details treden.
Er is hier dicht bij een klein winkel centrum, waar we brood en melk enzo halen.
Elke nacht hoor je het verkeer voorbij razen, vooral de zware trucks en road trains maken veel lawaai, we hebben er goed aan gedaan niet langer dan een week hier te blijven. Er zijn meerdere campings maar je betaald al gauw $60.- p.n. En nu maar $25.-
We zijn een paar keer naar Darwin gegaan en de eerste keer ontdekten we een Indonesisch eet tentje waar we heerlijk hebben gegeten en niet duur. Het smaakte naar het eten van de Surinaamse Javanen, we zijn daar sinds dien regelmatig geweest.
Darwin is een grote moderne stad, waar veel toerisme is en er is veel mijnbouw in de omgeving. Deze twee combinaties maken het een dure stad. Het goedkoopste stenen 3 slaapkamer huis met enkele garage kost al gauw $600.- in de week, een wat grotere woning met zwembad kost $1100.- per week. Voor een studio van 1 slaapkamer $340.-
Men zal hier dan wel genoeg verdienen om deze bedragen op tafel te kunnen leggen.
Dit eerste stad sinds ons vertrek dat er betaald parkeren is, we gaan tot nu toe in een parkeergarage staan voor $1.90 per uur, dat valt nog mee, in het weekend is het gratis.
We zijn naar 2 markten geweest, 1 op donderdag ochtend de Parap markt, dat is in een voor stadje van Darwin. Heel veel Azisch eten de een nog lekkerder dan de ander en een heel blok waar je verschillende smoothies van vers fruit kan krijgen. Je mag je eigen fruit uit kiezen om een smoothie te maken of gewoon een bakje vers fruit kopen. Ook groentes en fruit, maar geen vis, kip of vlees wegens kans op bederf. En houtsnijwerk, gevlochten manden en waaiers, kleding en andere snuisterijen. Heel gezellig en super druk.
De 2e markt was de Mingill markt, langs het strand waar je ook naar zonsondergang kan kijken. Het is een van de bekendste markten, op donderdag van 17:00 tot 21:00 dan is het dubbel zo groot en op zondag van 16:00 tot 21:00 de helft kleiner, daar zijn wij naar toe geweest, nou het was best groot en gezellig weer veel Azische maar ook van andere culturen eettentjes. Er was ook een tentje waar je kangaroo, krokodillen en emu burgers kon eten. Ruime parkeergelegenheid door wachters gecontroleerd, veel schaduw bomen, toiletten en een heerlijke zee wind. Op het strand waren grote schaduw tenten opgezet zodat men alvroeg naar de ondergaande zon kon kijken. Om 3 uur 's middags zaten er al mensen met koel boxen te eten en te drinken in afwachting van het vallen van de avond. Er waren ook 2 muzikanten, een op de drum en een op 4 didgeridoo's die op een stellage stonden met de mond stukken dichtbij elkaar, we hadden nog nooit zo iets moois gehoord een kunst apart. Ze trokken veel publiek.
Jaap heeft paella gegeten hij vond het heerlijk, daar heeft hij 2 uur op moeten wachten. Ik heb nasi gegeten met verschillende groentes erin, anders dan wij het kennen maar het was ook heerlijk.

We zijn een dagje naar een binnenstrandje geweest, speciaal afgezet tegen krokodillen en omgeven door prachtig onderhouden gras. Er waren restaurantjes en een congrescentrum. Er waren veel mensen die het water in gingen, maar ondanks dat je in de tropen bent is het water toch nog koud hoor. Dus wij genoten van de zonnewarmte in de schaduw van de bomen.
We moesten ook naar de bieb om via Internet wat dringende zaken te regelen. Er waren volgens het stadskaartje 2, eerst konden we ze niet vinden, na veel vragen kwamen we uit eindelijk bij een te recht waar we net als op de luchthaven onze spullen op een bandje moesten zetten om te laten scannen en door een poortje lopen om gescanned te worden op wapens, wat bleek nou het was de bieb van het gerechtsgebouw ha ha, nou we konden daar geen mail versturen want wegens veiligheidsredenen was die mogelijkheid geblokkeerd. Dus vragen naar de publieke bibliotheek en die bleek ook in een of ander overheidskantoor te zitten maar zonder problemen konden we daar doen wat we moesten doen.
We zijn een paar keer gaan rijden door de verschillende wijken van Darwin vooral de haven en de parken waren de moeite waard.
De laatste dag nog even gaan eten bij de Indonesier uit Sumatra, we hebben ook foto's met hem gemaakt en morgen op naar Lichtfield National park.